Muisti pätkii, ajatukset liitelevät harhateillä?

08.08.2016

Oletko huomannut, että kiireen ja stressin lisääntyessä muisti ja keskittymiskyky alkavat pätkiä? Tuntuu kuin virta loppuisi aivoista, eivätkä ne suorittaisi kaikkia annettuja tehtäviä. Tunne on tuttu paineen alla puurtaville nuorille, mutta moni kokee hajamielisyyden lisääntyvän keski-iässä ja edelleen ikääntymisen myötä. Muistia ja aivoja voi onneksi aktivoida nerokkaasti valituilla ravintoaineilla.

Aivot toimivat sokerilla. Aivot eivät silti koskaan kärsi sokerin puutteesta, sillä elimistömme kykenee turvaamaan niiden glukoosin saannin kaikissa tilanteissa. Muistin tueksi tarvitaan kuitenkin monia muita ravinto- ja suoja-aineita, joita emme ei pysty itse tuottamaan. Ne on saatava ravinnosta. Ikääntymisen myötä sekä stressitilassa kriittisimmät aineosat on saatava lisäksi hyvin helposti vaikuttavassa muodossa.

Ikääntyminen ja stressi heikentävät B-vitamiinien hyödyntämistä
Nuoruusiässä aineenvaihduntamme hyrrää huolettomasti. Iän karttuessa kaikki kuitenkin hidastuu. Sietokykymme hallita fyysistä ja psyykkistä stressiä heikkenee. Siksi rankasta treenistä palautuminen kestää kauemmin ja tarkkaa keskittymistä vaativa työ väsyttää. Samoin hidastuu elimistön kyky muokata ruuan ravintoaineita solujen tarvitsemaan muotoon. Hyvä esimerkki on B9-vitamiinin eli foolihapon monivaiheinen muokkaus aivojen hyödyntämäksi folaatiksi. Muokkaus hidastuu ja teho hiipuu iän myötä. Samoin käy stressin uuvuttamilla nuorilla.

Huomioi hermoston muuttuvat tarpeet
Jo 50+ iässä olisi hyvä miettiä aivojen ja hermoston muuttuvia ravinto- ja suoja-aineiden tarpeita. Muistisairauksiin erikoistuneet lääkärit suosittelevat senioreille B12-vitamiinia, koska sen puutos on selkeästi yhdistetty moniin muistia heikentäviin ongelmiin. Kaikki eivät silti ole huomanneet suositella ikäihmisillekin parasta B12-vitamiinin muotoa; metyylikobalamiinia.

Toisiaan tukevat B-vitamiinit avuksi muistille ja keskittymiskyvylle

Ravinnon tuottama hyvinvointi perustuu aina luonnolliseen monipuolisuuteen ja tasapainoon. Käytännössä saammekin parhaan hyödyn useiden ravintoaineiden seoksesta. B12-vitamiinin hyödyt vahvistuvat, kun se nautitaan yhdessä B1- ja B6-vitamiinin sekä hyvin imeytyvän folaatin kanssa. Näillä kaikilla on piristäviä ja hermoston normaalia toimintaa edistäviä vaikutuksia.

Ikä ja stressi hidastavat myös solujemme energiatehtaiden, mitokondrioiden, toimintaa. Iän karttuessa väsymyksen taustalla voi olla elimistön oman ubikinonin tuoton luonnollinen hiipuminen. Ubikinonilisää voi lämpimästi suositella senioreille, stressaantuneille ja kasvissyöjille.

Luonnon suoja-aineet hellivät herkkiä hermosoluja
Ikääntyminen ja krooninen stressi heikentävät elimistömme omia soluja suojaavia mekanismeja. Aivojen uusiutumattomat hermosolut ovat valitettavasti kaikkein herkimpiä hapettumisstressille. Monesti kuulekin puhuttavan ns. aivoruuasta, joka sisältää mahdollisimman runsaasti luonnon suoja-aineita. Luonnollisia siksi, että usein myös niiden aktiivisuus elimistössä on paras mahdollinen. Tällaisia suoja-aineita ovat mm. E-vitamiiniaktiiviset tokoferolit ja tokotrienolit sekä monista muistakin terveysvaikutuksista tutut seleeni ja sinkki.

MemoEnergy; 9 tärkeintä ravintoainetta muistin ja keskittymiskyvyn terästämiseen
Oy Valioravinto Ab:n uusi muistitabletti, MemoEnergy, on kehitetty seniorien, nuorten opiskelijoiden ja ruuhkavuosia elävien aikuisten tarpeisiin. MemoEnergy sisältää huolella valitut aivojen ja hermoston tarvitsemat ravintoaineet. Tuote on suunniteltu erityisesti ikääntyvän ja stressin rasittaman hermoston erityistarpeisiin, mutta sopii myös mm. vegaaneille ruokavalion täydentämiseen. Annostus: 2 tablettia päivässä.

Juha Sihvonen
Tuotepäällikkö
Oy Valioravinto Ab