Sinkkiä vastustuskyvylle, iholle, hiuksille ja moneen muuhun

22.08.2016

 

Emme pärjäisi päivääkään ilman sinkkiä. Se on välttämätön hivenaine, joka ohjailee useita elimistömme toimintoja. Sinkin pitkäaikainen puute aiheuttaa ongelmia ja sen saannin turvaaminen tuottaa vastaavasti useita terveysvaikutuksia. Ehkä yleisin syy sinkkilisän nauttimiseen on vastustuskyvyn tukeminen.
Cochrane -katsaus: Sinkki lievittää flunssan oireita

Vuonna 2011 julkaistussa Cochrane -katsauksessa* sinkkilisällä osoitettiin edullinen vaikutus flunssan oireiden lievittämiseen ja flunssan ennaltaehkäisyyn. Katsauksessa arvioitiin tutkimuksia, joissa selvitettiin sinkin vaikutuksia akuutin flunssan oireisiin (966 koehenkilöä) sekä tutkimuksia, joissa selvitettiin sinkin flunssaa ennaltaehkäiseviä vaikutuksia (394 koehenkilöä).

 

Sinkkilisä vähensi flunssan kestoa ja lievitti oireita. Akuuttien oireiden lievittymisen edellytyksenä oli, että sinkkiä nautittiin 7 päivän ajan flunssan ensioireista alkaen. Sinkin säännöllinen käyttö auttoi myös ennaltaehkäisemään flunssaa. Vähintään 5 kk ajan sinkkiä nauttineilla kirjattiin vähemmän flunssatapauksia ja antibioottikuureja.

 

Tuplasti parempi teho imeskeltynä

Cochrane -raportti on tavoittanut myös suomalaiset lääkärit.  Moni heistä suosittelee sinkin käyttöä flunssa-aikaan. Viime aikoina on korostettu erityisesti sinkkilisän imeskelyä. Näin siksi, että sinkki vaikuttaa imeskeltynä suun, nielun ja ruokatorven limakalvoilla, jossa sillä on ulkoisesti viruksia ja bakteereja nujertava vaikutus. Mekanismi on sama kuin haavanhoitoon tarkoitetuissa sinkkivoiteissa. Sinkki ehkäisee haavaa tulehtumista estämällä bakteerien kasvua. Imeskeltävän sinkin vastaava vaikutus nielun limakalvoilla on välitön, mutta lyhytkestoinen. Sinkki kulkeutuu vähitellen syljen mukana mahaan ja imeytyy vaihtelevalla tehokkuudella verenkiertoon. Akuutin hyödyn kannalta mietoja sinkkitabletteja on hyvä nauttia useita kertoja päivässä.

 

Imeskeltävä Kelasin Sinkki imeytyy hyvin ja vaikuttaa välittömästi

Valioravinnon Kelasin Sinkki on ollut sinkkimarkkinoiden ykkönen yli 30 vuoden ajan. Kelasin –hivenainesarjaan kuuluu tavallisen sinkkitabletin lisäksi myös imeskeltävä Kelasin Sinkki. Tablettia imeskellään hitaasti suussa, jolloin sinkki pääsee vaikuttamaan suun limakalvoilla, nielussa ja ruokatorvessa pesiviin pöpöihin mahdollisimman pitkän aikaa.

 

Imeskeltävä Kelasin Sinkki on nieltyä tablettia tuplasti parempi. Kelasin -sarjan ns. aminohappokelatoidun sinkin vahvuus on siinä, että välittömän ”ulkoisen vaikutuksen” jälkeen sinkki myös imeytyy erittäin hyvin ruuansulatuskanavasta verenkiertoon. Se imeytyy itse asiassa kaikkia muita imeskeltäviä sinkkimuotoja paremmin. Verenkierron, kudosten ja solujen kautta sinkki jatkaa vastustuskyvyn tukemista pitkävaikutteisilla mekanismeilla. Käytännössä flunssa-aikaan nautittu sinkki edistää samalla myös ihon, hiusten ja kynsien hyvinvointia. Sinkkiä tarvitaan myös tasapainoiseen rasva-aineenvaihduntaan. Ilman sinkkiä elimistömme ei pystyisi itse muokkaamaan kasviöljyjen omega-3-rasvahaposta, alfalinoleenihaposta, silmien ja hermoston tarvitsemia EPA:a ja DHA:a.

 

 

Akuuttiin tarpeeseen 3 tablettia päivässä

Ksylitolilla ja piparmintulla maustettu imeskelytabletti sisältää 10 mg sinkkiä. Suositeltu annos akuuttiin tarpeeseen on 3 tablettia päivässä enintään 7 vrk ajan. Lääkärit saattavat määrätä tätä isompiakin tablettimääriä. Suurten sinkkiannosten kuuriluontoisuus on silti hyvä pitää mielessä, sillä pitkäaikainen sinkin liikasaanti ei ole meille hyväksi. Imeskeltävät Kelasin Sinkki -tabletit sopivat tietysti myös pitkäaikaiseen käyttöön. Silloin riittää kuitenkin vain 1 tabletti päivässä.

* Singh M, Das RR. Zinc for the common cold. Cochrane Database of Systematic Reviews 2011, Issue 2.