Tranbär och mjölksyrabakterier som stöd under sommarens aktiviteter

27.10.2015

Juha Sihvonen, FM

Urinvägsinfektioner är ett plågoris för många kvinnor. Inte ens solens strålar eller en lättsam semesterstämning räcker till för att hålla problemen på avstånd. Tvärtom. Svalt badvatten, en ruggig kväll på strandklipporna eller kuttrasju med sommarflirten kan ställa kvinnans hälsa inför nya utmaningar. En akut urinvägsinfektion bör behandlas med antibiotika. Har du däremot lindrigare känningar, kan du pröva att behandla besvären med skonsammare medel – med tranbär och goda mjölksyrabakterier. 

 

En begynnande urinvägsinfektion märks ofta som besvär i underlivet – det svider, du måste kissa ofta och din urin luktar illa. Besvären är tillräckligt förargliga när du befinner dig på hemmaplan, men i synnerhet besvärliga om du är på stugan under semestern eller på en utrikesresa. Förutom att semesterstämningen dämpas, kan det bli besvärligt att få tag på vård och antibiotika.

 

En antibiotikakur lindrar besvären snabbt. Tyvärr lyckas antibiotikakuren dock inte alltid få ett slut på ekorrhjulet av återkommande infektioner. Ibland går det till och med tvärtom; ekorrhjulet får mer fart. Kuren kan göra dig mottaglig för en ny infektion, och ibland kan den till och med förorsaka jästsvamp. Bäst är att förebygga problemen i tid. Sätten är många.

 

Njut av sommarens fröjder, men kom ihåg följande:

Ett dopp i det svalkande vattnet en het sommardag är uppfriskande både för kropp och för själ. I vissa fall kan det kalla badet eller din blöta baddräkt – om du inte tar den av dig direkt – göra dig mottaglig för en urinvägsinfektion. Genom att efter badet torka dig noggrant och ta på dig ett par torra trosor håller du besvären på avstånd.

 

Förr i tiden blev man varnad för att sitta på kalla stenar, klippor eller en fuktig gräsmatta på grund av risken att insjukna i urinvägsinfektion, och faktum är att kalla underlag som dessa kan leda till att underlivet blir kallt, att motståndskraften minskar och att risken för infektioner ökar. Ett hopfällbart sittunderlag tar inte mycket plats i ryggsäcken när du till exempel åker på festival. Att sticka in ett sådant under stjärten kan bespara dig från antibiotikakurer och också från extra smutstvätt.

 

På sommaren blossar förälskelsen upp. En vild festivalsommar och kuttrasju med sommarflirten kan dock förpesta tillvaron. Ett aktivt sexliv kan vara en verklig riskfaktor för kvinnans hälsa, oavsett om hon är ung eller litet mognare. Risken kan lyckligtvis minimeras genom att sköta intimhygienen både före och efter älskogen.

 

Tranbär – urinvägarnas goda vän

Tranbär har traditionellt används för kvinnans välbefinnande. För detta finns också vetenskapliga belägg. Tranbär innehåller nämligen av naturen sådana beståndsdelar, s.k. proantocyanidiner, som hjälper till att förhindra att E.coli-bakterier smittar och får fotfäste i urinvägarna. När du äter tranbär, utsöndras dess verksamma beståndsdelar i urinen och följer med urinen till urinblåsan och urinvägarnas slemhinnor. Tranbär hjälper sålunda att hålla urinvägarna rena från skadliga bakterier.

 

Goda mjölksyrabakterier tyglar tillväxten av onda bakterier

Hos kvinnor har mag-tarmkanalens bakterier en märkbar effekt på underlivets hälsa. Detta beror på att ändtarmsöppningen och urinvägarna ligger nära varandra. Den stora mängden olika typer av jästsvamp och andra onda bakterier leder i praktiken till att bakterierna förökas snabbt också i underlivet.

Omsorgsfullt utvalda mjölksyrabakterier är till stor hjälp vid förebyggande av urinvägsbesvär. Effekten beror på att goda bakterier som mår gott håller den onda bakterietillväxten i schack. Det råder ordning och reda såväl i tarmarna som – efter en kort omväg – också i underlivets slemhinnor.

 

Kraftfulla tranbär och mjölksyrabakterier i en och samma kapsel

KarpaLact Strong är ett kosttillskott som innehåller målsökande vapen för kvinnligt välbefinnande: kraftfullt tranbärsextrakt och omsorgsfullt utvalda aktiva mjölksyrabakterier. KarpaLact rekommenderas i synnerhet för kvinnor som drabbas av återkommande urinvägsbesvär. Kapslarna lämpar sig också som stöd vid antibiotikakurer eftersom de hjälper till att stärka magens egna mjölksyrabakteristammar som stressats av antibiotika.

 

En eller två kapslar om dagen

Enligt feedback från användare uppnår man bäst resultat genom att regelbundet använda KarpaLact – i synnerhet om man har återkommande besvär. För upprätthållande av normalt välbefinnande räcker det vanligen med en kapsel om dagen. När omständigheterna så kräver, när svedan gör sig påmind och behovet att springa på toa ökar, gör man klokt i att öka dosen till två kapslar om dagen, 1 på morgonen och 1 på kvällen. Många kvinnor har fått önskad förebyggande hjälp då de tagit en eller ett par kapslar efter samlag

 

KarpaLact passar kvinnor i alla åldrar – också under graviditet.

Mångsidigt skydd för huden och en hållbar solbränna för soldyrkare

27.09.2015

 

Solen är den avgjort bästa och mest naturliga D-vitaminkällan. Frisksportande i vårsolen gör gott för både kropp och själ. Om du ska solbada på allvar eller åka iväg på en solsemester, gör du klokt i att förbereda dig i förväg. Starkt solsken anstränger en hud som vant sig vid den mörka vintern. Du kan lugnt sola med måtta så länge du ser till att få i dig tillräckligt av de naturliga skyddsämnen som huden behöver.

 

Inför sommaren avråds vi ofta från överdrivet solande. Inte utan orsak. Förutom ljus och värme producerar solen ultraviolett strålning, som i stora mängder är skadligt. Alla har vi ju någon gång sett resultatet av för stor UV-strålning genom att huden blivit röd. Rodnaden och värmen är en följd av små skador i cellerna i hudens ytskikt – i överhuden – och av den inflammation som skadorna förorsakar.

 

Rodnaden i huden lugnar sig vanligen om ett par dagar, och bränner du dig sporadiskt, är följderna oftast inte andra än att huden fjällar. Om du jämt och ständigt plågar huden med överdrivet solande, och om du bränner dig upprepade gånger, kan du däremot så småningom få allvarliga problem. Att huden åldras och blir rynkig i förtid är ett ”obetydligt” kosmetiskt bekymmer. En mycket allvarligare följd är en ökad risk för melanom. Vore det ändå inte smartare att njuta av solen med måtta och att stärka hudens naturliga skydd?

 

Antioxidanter skyddar huden från ansträngning

Solens UV-strålning är inte det enda som stressar huden. Övriga faktorer som leder till att huden blir rynkig i förtid är bl.a. hård fysisk ansträngning, rökning, luftföroreningar och psykisk stress. Alla ovan nämnda faktorer medverkar till att öka oxidationsreaktionen och till att hudcellerna härsknar. Kroppen producerar lyckligtvis helt av sig själv många effektiva ämnen – antioxidanter – som förhindrar oxidation. När stressen blir för hög är det dock bra att förstärka sitt eget försvar med skyddsämnen ur kosten. De mest kända antioxidanterna som vi får ur kosten är bl.a. C- och E-vitaminer samt flavonoider, som i stora mängder förekommer i bär.

 

Bättre solbränna med välvalda skyddsämnen

De billiga C-vitaminbrustabletter som stormarknaderna säljer är i princip ett bra sätt att komplettera sitt antioxidantbehov med. Det lönar sig dock att välja sina antioxidanter med omsorg om man med sitt solande eftersträvar en bronsfärgad och långvarig solbränna.

 

Karotenoider är röd- och gulfärgade föreningar som förekommer i naturen och som också är starka antioxidanter. Den kanske mest känd karotenoiden är betakaroten, som färgar moroten orange. Det påstås att huden blir gulaktig och fortare brun om du äter rikligt med morötter. Påståendet är delvis sant, men för att huden ska bli gul, ska man i så fall äta en orimlig stor mängd morötter. Intar du betakaroten före måttligt solbad främjas solbrännan. Samtidigt hjälper betakaroten till att skydda huden från de skadliga UV-strålarna.

 

En annan vanlig karotenoidkälla i kosten är tomat. Också tomatens röda färgämne – lykopen – skyddar cellerna effektivt mot oxidation. Dessutom vet man att lykopen gynnar huden, hjärtat, blodkärlen i ögonen och prostatan. Lykopen kompletterar effekten av betakaroten på ett utmärkt sätt. Båda är äkta naturprodukter och ett regelbundet intag av dem medför inte risk för överdosering.

 

Huden behöver goda fettsyror

Förutom solsken och skyddsämnen ur kosten behöver huden ständigt goda fettsyror. Ända sedan 70-talet har man talat om jättenattljusoljans betydelse för hudens välbefinnande. Jättenattljusoljan är speciell eftersom den innehåller en hög halt av gammalinolensyra GLA (omega-6). Med undantag av svartvinbärsolja är GLA en synnerligen sällsynt fettsyra. Vid invärtes bruk har den konstaterats fukta huden och bevara hudens elasticitet. Dessa effekter är viktigare före, och i all synnerhet efter solbad.

 

Kom ihåg att även skydda huden på utsidan

Genom att välja rätt mat och använda högklassiga kosttillskott kan man förstärka hudens skyddsmekanismer mot solen. En hälsosam kost gynnar inte enbart huden, utan främjar hela kroppen. Goda antikroppar gynnar hela kroppen; såväl hjärta, blodkärl, leder som muskler.

 

Det finns dock inget enskilt näringsmässigt knep för att förhindra att huden bränns. Personer med känslig hud gör klokt i att hålla sig i skuggan och att med kläder skydda sig mot den gassande solen. När du använder solkräm bör du välja en solkräm med rätt solskyddsfaktor för din hudtyp, och kom ihåg att med jämna mellanrum applicera mera kräm på huden.

Carmolis -tips inför den finländska sommaren

02.06.2015

Carmolis är en obestridlig klassiker när det kommer till örtpreparat. Örtdropparna har funnits i medicinskåpen i de finländska sommarstugorna i över 25 års tid. På goda grunder, för Carmolis är ett verkligt mångsidigt och fungerande hjälpmedel på sommaren. Örtdropparnas flyktiga oljor kan användas till att öppna täppta luftvägar, men också för att hjälpa matsmältningen. Med örtdropparna får man också muskler som blivit ansträngda av sommarsysslor att slappna av.

Carmolis är som skapt för våra nordiska förhållanden. De facto är Carmolis effekter vitt kända också på internationella marknader. Örtdropparna, som tillverkas i Schweiz, säljs redan i 14 europeiska länder, vilket betyder att miljontals människor använder dropparna idag och att användningssätten är flera hundra. Vi har nu samlat de bästa purfinska tipsen för Carmolis nordiska vänner.

Carmolis – när du känner dig igentäppt av sommarinfluensa eller pollenallergi:

Sommarinfluensan är vanligen en förargligt seg semesterkompis. De eteriska oljorna i Carmolis örtdroppar öppnar täppta luftvägar såväl på sommaren som på vintern. Låt 10–15 droppar Carmolis sugas upp i en sockerbit och låt därefter sockerbiten långsamt smälta i munnen. Örtdropparnas effekt ökar om du tillsätter 15–20 droppar i ett ångande hett örtte eller i vatten smaksatt med honung. En klassiker bland erfarna Carmolisvänner är ännu idag att andas in ångan av en ordentlig dos örtdroppar från ett kärl med vid öppning. Vi rekommenderar varmt denna metod också för nya användare.

Carmolis – mot hes hals och för frisk andedräkt:

Örternas eteriska oljor lugnar ner en irriterad hals och ger en frisk andedräkt. Såväl på karaokeestraden som på dansbanan är det bra att ha sångrösten och andedräkten i skick. Avnjut 15 droppar Carmolis blandade i en skvätt ljummet vatten så fort du känner symptom i halsen eller när du känner att andedräkten känns unken. Fungerar definitivt.

Carmolis – vid tillfälliga matsmältningsbesvär:

Sommarens rikliga grillmåltider, kolsyrade drycker och frodiga grönsaker kan ibland få magen att svälla upp. Carmolis hjälper matsmältningsenzymerna och minskar den proppmätta känslan i magen. Blanda drygt 20 droppar Carmolis i en skvätt kallt vatten efter måltid och drick upp allt på en gång. Känslan av att vara proppmätt lindras glädjande nog väldigt snabbt.

Carmolis – när magen är upp och ner av skämd mat:

Hur omsorgsfullt du än packat ner din mat, är heta sommardagar som klippta och skurna för att förstöra maten. Också vissa exotiska delikatesser kan göra så att det vänder sig i magen även om du avnjuter maten färsk. De starka örtdropparna har i någon mån konstaterats ta kål på magbobbor. Örtdropparna kan därför bespara dig en tråkig semestersjuka. Avnjut drygt 20 droppar Carmolis i en skvätt kallt vatten så fort du känner de första symptomen. Samma drink hjälper t.ex. mot magknip på grund av resfeber eller annan spänning.

Carmolis – för trötta och onda muskler:

Muskler ansträngda av långa roddturer, höbärgning eller många svängar på dansgolvet kan vara i behov av något som slår Mobilat i mångsidighet. Applicera örtdroppar direkt på de ansträngda musklerna. Kom också ihåg Carmolis örtgel som är speciellt framtaget för muskler!

Carmolis – i strandbastun:

På butikshyllan finns bastudroppar för alla smaker. Carmolis är värt att prövas och är definitivt ett uppfriskande alternativ vid sidan av traditionella björk- och tjäraromer. Tillsätt 10 droppar Carmolis i en skopa badvatten och kasta på den heta bastuugnen. De tuffaste bastubadarna kastar ännu större doser på de heta bastustenarna.

Carmolis – för trötta fötter under stadssemestern:

Örtoljorna lindrar fötter som är uttröttade av sommarvärmen eller en stadssemester. Blanda till ett fotbad genom att tillsätta en ordentlig skvätt Carmolis i ett fat med varmt vatten. Badda fötterna och låt stressen rinna av dig. Det här rekommenderar vi att du prövar antingen i bastun eller strax efter ett bastubad.

Carmolis – mot kliande myggbett

Carmolis håller tyvärr inte myggor på avstånd. Örtoljorna dämpar dock klådan. Applicera några droppar på den kliande huden. Applicera inte Carmolis på skadad hud.

Carmolis – hjälper dig att somna

Midnattssolen kan hålla dig vaken även om du redan är i stort behov av sömn. Örterna i Carmolis har en svagt lugnande verkan och anses ibland vara ett trevligare alternativ än andra betydligt droppar. Blanda cirka 20 droppar Carmolis i en skvätt svalt vatten och avnjut.