Mångsidigt skydd för huden och en hållbar solbränna för soldyrkare

27.09.2015

 

Solen är den avgjort bästa och mest naturliga D-vitaminkällan. Frisksportande i vårsolen gör gott för både kropp och själ. Om du ska solbada på allvar eller åka iväg på en solsemester, gör du klokt i att förbereda dig i förväg. Starkt solsken anstränger en hud som vant sig vid den mörka vintern. Du kan lugnt sola med måtta så länge du ser till att få i dig tillräckligt av de naturliga skyddsämnen som huden behöver.

 

Inför sommaren avråds vi ofta från överdrivet solande. Inte utan orsak. Förutom ljus och värme producerar solen ultraviolett strålning, som i stora mängder är skadligt. Alla har vi ju någon gång sett resultatet av för stor UV-strålning genom att huden blivit röd. Rodnaden och värmen är en följd av små skador i cellerna i hudens ytskikt – i överhuden – och av den inflammation som skadorna förorsakar.

 

Rodnaden i huden lugnar sig vanligen om ett par dagar, och bränner du dig sporadiskt, är följderna oftast inte andra än att huden fjällar. Om du jämt och ständigt plågar huden med överdrivet solande, och om du bränner dig upprepade gånger, kan du däremot så småningom få allvarliga problem. Att huden åldras och blir rynkig i förtid är ett ”obetydligt” kosmetiskt bekymmer. En mycket allvarligare följd är en ökad risk för melanom. Vore det ändå inte smartare att njuta av solen med måtta och att stärka hudens naturliga skydd?

 

Antioxidanter skyddar huden från ansträngning

Solens UV-strålning är inte det enda som stressar huden. Övriga faktorer som leder till att huden blir rynkig i förtid är bl.a. hård fysisk ansträngning, rökning, luftföroreningar och psykisk stress. Alla ovan nämnda faktorer medverkar till att öka oxidationsreaktionen och till att hudcellerna härsknar. Kroppen producerar lyckligtvis helt av sig själv många effektiva ämnen – antioxidanter – som förhindrar oxidation. När stressen blir för hög är det dock bra att förstärka sitt eget försvar med skyddsämnen ur kosten. De mest kända antioxidanterna som vi får ur kosten är bl.a. C- och E-vitaminer samt flavonoider, som i stora mängder förekommer i bär.

 

Bättre solbränna med välvalda skyddsämnen

De billiga C-vitaminbrustabletter som stormarknaderna säljer är i princip ett bra sätt att komplettera sitt antioxidantbehov med. Det lönar sig dock att välja sina antioxidanter med omsorg om man med sitt solande eftersträvar en bronsfärgad och långvarig solbränna.

 

Karotenoider är röd- och gulfärgade föreningar som förekommer i naturen och som också är starka antioxidanter. Den kanske mest känd karotenoiden är betakaroten, som färgar moroten orange. Det påstås att huden blir gulaktig och fortare brun om du äter rikligt med morötter. Påståendet är delvis sant, men för att huden ska bli gul, ska man i så fall äta en orimlig stor mängd morötter. Intar du betakaroten före måttligt solbad främjas solbrännan. Samtidigt hjälper betakaroten till att skydda huden från de skadliga UV-strålarna.

 

En annan vanlig karotenoidkälla i kosten är tomat. Också tomatens röda färgämne – lykopen – skyddar cellerna effektivt mot oxidation. Dessutom vet man att lykopen gynnar huden, hjärtat, blodkärlen i ögonen och prostatan. Lykopen kompletterar effekten av betakaroten på ett utmärkt sätt. Båda är äkta naturprodukter och ett regelbundet intag av dem medför inte risk för överdosering.

 

Huden behöver goda fettsyror

Förutom solsken och skyddsämnen ur kosten behöver huden ständigt goda fettsyror. Ända sedan 70-talet har man talat om jättenattljusoljans betydelse för hudens välbefinnande. Jättenattljusoljan är speciell eftersom den innehåller en hög halt av gammalinolensyra GLA (omega-6). Med undantag av svartvinbärsolja är GLA en synnerligen sällsynt fettsyra. Vid invärtes bruk har den konstaterats fukta huden och bevara hudens elasticitet. Dessa effekter är viktigare före, och i all synnerhet efter solbad.

 

Kom ihåg att även skydda huden på utsidan

Genom att välja rätt mat och använda högklassiga kosttillskott kan man förstärka hudens skyddsmekanismer mot solen. En hälsosam kost gynnar inte enbart huden, utan främjar hela kroppen. Goda antikroppar gynnar hela kroppen; såväl hjärta, blodkärl, leder som muskler.

 

Det finns dock inget enskilt näringsmässigt knep för att förhindra att huden bränns. Personer med känslig hud gör klokt i att hålla sig i skuggan och att med kläder skydda sig mot den gassande solen. När du använder solkräm bör du välja en solkräm med rätt solskyddsfaktor för din hudtyp, och kom ihåg att med jämna mellanrum applicera mera kräm på huden.